onsdag 25 januari 2012

Metallspaden från helv..

Idag visar temperaturmätaren på -20 grader. Jahapp, där kommer den kalla vintern. Jag som varit så nöjd med några få minusgrader.
Jag har hoppat med unghästen, gick riktigt bra! Gud vilken energi han har.. Alla heta hästar dras till mig :)

Igår var en sämre dag. Jag hatar sådana dagar. Jag var trött. Trött i benen, trött i huvudet. Havren var slut i mangeln, sååå, jag fick hoppa i hjullastaren och köra till torkrian (där har vi vårt havrelager, 4 st stora silosar)Då är det ju självklart massor med snö så det är bara att börja ploga. När jag väl plogat klart ska jag öppna de stora dubbeldörrarna av plåt, och det är ju givetvis massor med snö utanför dem. Jag kryper in i torkrian för att leta efter en spade. Jag hittar en metallspade från 60-talet som förutom att den är fruktansvärt värdelös, så är den dessutom sönder. Men jag börjar mocka och skrapa med den. Till slut kan jag öppna dörrarna. Hoppar in i hjullastaren, och kör skopan under silosen. Hoppar ut ur lastaren, klättrar upp på en ranglig stege intill skopan och öppnar silosen, ut rinner härlig fin havre. För typ 2 minuter. Havren är slut. Voi neeee säger jag och en massa andra barnförbjudna ord.
Då är det bara att klättra ner, in i hjullastaren och backa undan. Stänger de stora dörrarna. Nu har vi ju endå mer havre, men jag måste öppna nya likadana stora plåtdörrar. Och där är ännu mer snö.... suck. Jag skiter i allt och kör tillbaka till stallet med en halv skopa med havre.



Dessutom är dottern sjuk. Hon har fått ögoninflammation och har sjuk hals. Stackarn.

På tisdagar är manegen bokad för NyCarleby Hundvänner. Här var det hundraser av alla de slag! Hästarna var livrädda och vågade inte komma in. Man begriper sig inte på djuren ibland. Vi fick hämta dem en och en. Hästar är så lustiga..

1 kommentar:

Anonym sa...

Rita,,ni hästfolk e såå duktiga,,skoj att få läsa din trevligt skrivna blogg, ha d så bra i kölden, kram.:)H.Birgitta Nyman