torsdag 19 januari 2012

Hovslagarkurs



Min sambo har anmält sig till en hovslagarkurs med Peter Haga. Eftersom han har en tjej som äger x antal hästar så har hästarna fått komma med som försökskaniner åt eleverna på kursen. I tisdags körde jag dit den fjärde hästen. Jag må säga, att våra hästar är praktexemplar! Bra hovar och framför allt, så är de gudasnälla! Tänk dig att stå där i 5 timmar medan personer lyfter och skrapar och raspar och skär och tittar och funderar. Titta där på hästens min, aaah typ lättaste träningen ever..
Väldigt intressant och lärorikt att fått vara med på kursen, ibland har jag haft en sån tur att någon kursmedlem varit borta så då har jag fått ta en hov. Och om ska tro magistern själv, så är det grömt enkelt... ;)



Så alla ni hästägare därute, in och kika under hästen hov! Utan hovar ingen häst. Titta så att strålen är hel och fin, för den är viktig för hästhoven. Ge din häst bra mat, och med bra mat menar jag inte hela invecklade recept hit och dit på mineraler och vitaminer och fan och hans moster. Utan det absolut viktigaste är bra GROVfoder! Nu ska jag inte trilla in på foder, då börjar tangenterna gå heta. Utan det var ju hovar jag pratade om. I alla fall så är det bra att kunna slå dit en tappsko eller också ta bort en sko. Att våga spika i hoven är också en sak, blev lite förvånad hur högt upp man kan spika in sömmarna. Och det är klart, spikar man nära hovkanten, kan det ge förödande konsekvenser om hästen trampar av sig skon. Dvs kanterna på hoven kan riskera att gå sönder.

Japp nästa veckas tisdag är vi på gång igen!

Inga kommentarer: