tisdag 16 december 2008

Cavalier Servente xx DEL 6

Nu är det kört. Finns inget att göra. *sliter mig i håret*


"Dear Rita,


I am very sorry, but we do not have any information. Your mare has a blank fathers side, because this stallion is not and were never in ourbreeding program.

Cavalier Servente und Caval.Servente are the same stallions. There is no posibitity to have the mare full registrated. She has already the number brand on her left side neck. That is the registration for horses when one of the parents is not in our breeding program. She should have the number 642. Please find attached the information we have about your mare. I thought the BHHS might have more information because this stallion is as a british horse in our data base. Did you try already over Google to find more information?

Please have a look at our requirements for the stud book inspectionunder http://www.hannoveraner.com/923.html. Your mare would be eligibleto get inspected in our Pre stud book.

Thank you for your understanding and best wishes,

Tanja Coors"

Och ja, hon har nummer 642.
Så var det med den saken. Men jag försökte i alla fall och visst, det känns jävligt surt att missa de unghästchampionat som finns. Men hey, jag skulle väl missa dem i alla fall... :P

Nå, OM nu märren blir dräktig, vill säga. Men i så fall får jag väl rida runt på mina statistikshästar då... Men det gör absolut ingenting. De har ju världens bästa mamma!!!

Och nu VET jag ju vem hennes pappa är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men förstår jag rätt, kunde hon bli godkänd i en sk. pre-studbook? Det är ju Kia också, 'esi-kantakirja'. Det betyder att efter x antal generationer (om Kia får ett stoföl så får det reggas som FWB, men för en hingst krävs en generation till. Hannoveranare kan ju ha strängare regler + att det är Kias morfar som ej är godkänd för FWB-avel, en generation längre bort sas) men hursomhelst så blir avkomman inte tilastohevonen utan halvblod. Kunde inte detsamma gälla Zackie? Eller fattar jag fel? Halvblod låter ju bättre än tilastohevonen ( får mej att associera till en häst totalt utan papper som förefaller vara hälften orlov-travare...typ.)

Annika sa...

Hejsan
Det var ju kul att du tyckte om bilderna jag skickade på Cavalier Servente. Har inte haft tid att forska något mera ännu.
Tror inte att Weatherbys kommer att ha många avkommor registrerade eftersom han användes i HIS aveln. Du kan ju kontakta SHB (GB) tidgare kallat HIS och se om de fick några betäcknings certificat tillbaka skickade efter fölningen. Det är ju inte allid uppfödarna gör det dock tyvärr.
SHB (GB) är medlem av WBFSH (World Breeding Federation for Sport Horses) så det kan ju hända att de kan ge dig en godkänd stamtavla för din häst, vet ej hur långt efter man kan söka det dock men om hon vart registrerad som föl med dem kanske det finns en liten chans.
Vet ej dock mammans stamtavla eftersom den enda Lehnsherrin (mamma till bland annat Der Loewe) jag kan hitta var född 1931 sa det stämmer ju inte, men det kanske bara fattas ett led där.