tisdag 7 oktober 2008

TV4 "Matakuten"


Fy vilket irriterande och otroligt vinklat reality program.

Jag och sambon blev ju helt asförbannad av att titta på detta skämt program.


Bert Karlsson har kommit på den snillrika idén att förbättra skolmaten.
Vad gör han? Jo, han samlar ihop 3 st mästerkockar och ett gäng kameramän och kliver in i skolornas matsalar. Det är så vridet filmat och så j*kla typiskt. Jag vet precis hur detta program kommer att sluta. Jag tycker synd om de stackars skolkockarna som där står och framstår som rena idioter när mästerkockarna kommer insvepande som en hjälp från ovan och ifrågasätter allt som husmor gjort i femtiotusen år. Det ÄR skillnad på en lyxrestaurang och ett skolkök, för bödeln.
Jag säger bara jävla bortskämda skitungar, ät upp maten ni blir serverade. Ni FÅR ju i alla fall mat i skolan!! Tänk på det.
Mästerskockarna chockades över att maten var så "osexig" URSÄKTA!?
Ska nån sitta och hacka morötter åt 1600 elever?? Varsågod, lilla mästerkock. Börja hacka du så är du väl si så där färdig till nyår.


INGA finniga och töntiga ungdomar är NÖJDA i skolan! Vet ingen det? Skulle de flesta ungdomar välja skulle de sitta hemma framför TV skärmen. Helt absurbt att fråga skoleleverna. "Hur svårt ska de va?" sa en mästerkock. Up yours, säger jag bara.

Titta bara på bilden! Där står de som nå jävla hjältar. *sliter mig i håret*


Bert Karlsson fick väl tråkigt och ville rakt in i det svenska folkets hjärtan och började snusa i skolmaten. Undrar hur mycket tjockare hans plånbok blir efter detta program?

Showbiz. Jag säger bara showbiz.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att jag sett programmet men jag håller ändå med i ditt inlägg...
Har ju själv fyra barn varav två tonåringar, men jag är så trött på mat klagandet här hemma,så idag fick de som inte gillade min mat vara utan, basta!
I flera år har jag lagat olika rätter när det inte passat... men nu har jag fått nog av att ingen är riktigt nöjd med min mat ens nångång.... Sabla bortskämda generation. Du vet ju vad jag bla annat handlade för 100€ och där rök ju några pizzor kan man ju lungt säga...föresten vad det är tjaffsigt när man ska försöka kommentera i bloggen, vad tror de riktigt att man e nåt datageni, fyll i ditten o datten. Ha en trevlig kväll!

Anonym sa...

Oh yes så sant. Inte har jag heller sett programmet men inte har jag väl gått miste om nåt.

Bortskämt säger jag, bortskämt att hålla på klaga på skolmaten. Men inte hjälper det att säga att vi för tusen år sen fick russinsoppa,ärtsoppa, makaronivällig, alltså makaroner i mjölk-, lingon och rågmjölsgröt,och ibland var det fest; köttsoppa! Matvanorna ska läggas hemma, passar inte maten får de vara utan. Säger som fammo. J-la fredstidsungar.

Rita sa...

Haha, dagens skratt: "J-vla fredstidsungar" Exakt! :)

Ja blir allt retlig på det här programmet, världens sämsta idé nånsin. Antar att de försökte härma Jamie Olivers försök att bättra skolmaten i England, men där var ju skolmaten verkligen vidrig. Chickenfingers, fiskpinnar och tjips tjaps som leder till förstoppningar, men "Matakuten" från sveriges TV4: big joke.

Rita sa...

och bläääääää, minns nog faktiskt rågmjölsgröten. Å fy fan.

maja sa...

Haha...ja de ena bortskämda skitugar. Antagligen precis som vi va då vi va små ;)

Anonym sa...

Hur kan ni då yttra Er över huvudtaget??? Ni fattar ju inte vad det handlar om egentligen.Det handlar om alla kemikalier och tillsatser i maten som bla gör att all mat smakar likadant och skapar många allergier,och direkt påverkar kroppens funktioner. Det är ju skrämmande att alla barn är uppvuxna på industriellt tillverkad mat med massa sk...ingredienser, istället för hemlagad mat med färska råvaror,som inte duger åt dem. Det är nog det detta program vill visa, jättebra tycker jag!!!

Rita sa...

Håller inte med. Kemikalier som gör att maten smakar likadant och ger allergier? Allergier kommer från för ren miljö redan som barn (för nu för tiden är det så hysch hysch med bajs och skit) och inte skolmaten. JAG tycker att barnen får bra och vettig mat i skolan och skulle man servera kokta grönsaker eller whatever som anses nyttigt idag, äter dom det ändå inte. SÅ är det. Oavsett vad du serverar. Bortskämda skitungar med andra ord.

Nä, programmet är helt fel!

DE FÅR JU MAT I SKOLAN!!! Undrar hur många barn i U-länder som bara kan drömma om mat i skolan...