torsdag 23 oktober 2008

Cavalier Servente xx DEL 1

Milky Way har okänd pappa enligt hennes hästpass. I pappren står det att hennes pappa heter Caval.Servente och efter honom är det blankt. Vilket betyder i praktiken att Zackie klassas som "tilastohevonen" fast hon dock är hannoveranare till rasen.

Nå, av en anledning fick jag nys om att pappan kanske heter Cavalier Servente, är ett fullblod från England.

Jag minns när jag provred Zackie, minnet kan svika, det är ju endå sex år sedan, pratade jag med en dam (ej säljaren) som hette / heter Marina Köhncke. Hon pratade god engelska och var god bekant med min arbetsgivare Cathrin (som också var med)

Efter köpet började jag forska i Zackies stam och släkt och har inte lyckats hitta ett skit på den här caval.servente. Trodde en tur att det betydde "okänd hingst" på italienska eller nått.

Men nu har jag då lyckats hitta en Cavalier Servente xx som har en avkomma (dokumenterad) som heter NABATAEAN TREAT som har gått internationella ****- stjärninga fälttävlingar åren 2002-2006 med olika ryttare som Joss Gray, Anne Marie Taylor och Bumble Thomas. Nabataean Treat har ju ingen som helst betydelse men om mina teorier stämmer så är han ju halvbror till Zackie.

Började googla på allvar och sökte på Zackies morsa, LEHNSHERRIN. Hon tycks då ha en dokumenterad avkomma som heter Quarre dÓr och har också tävlat **stjärninga fälttävlingar.
= Halvsyster åt Zackie

Vidare nämnas bör att Zackie föddes 1992 i RADBRUCH, Tyskland och hennes uppfödare heter Doerthe Loheit.
För att hitta NÅGOT SOM HELST om Zackie sökte jag på Loheit. Visade sig då efter timmar av sökande och letande i cyperspace att denna MARINA KÖHNCKE hette LOHEIT som ogift. Jag la ihop två plus två och denna DOERTHE borde ju då vara MARINA KÖHNKES mamma.
Och Marina Köhnke är ju inte heller vems som helst, tävlade bl.a i fälttävlans OS i SYDNEY 2000. (Jag hälsade även på denna häst när vi provred Zackie.)

Minns även Marinas nyfödde bebis. På en fälttävlan i Tyskland stod jag och skötte om Cathrins pålle när en vilt främmande man kom fram och frågade hur det går med Zackie. "Braa", sa jag. "Hon är bara lite het." "Ja, men det har hon alltid varit", sa han. Fick syn på hans son och konstaterade att han var tydligen Marinas man eftersom sonen hade hack i läppen så jag kände igen honom. Detta betyder ju då, att eftersom HENNES MAN kände till Zackie, måste ju MARINA göra det också, PLUS att Marinas morsa är uppfödare.
Jag har ganska många pusselbitar men de är så jäkligt utspridda!

Sen mindes jag att denna Marina berättade att Zackies mamma (Lehnsherrin) fördes till England och betäcktes med ett fullblod. Inget namn, ingenting. Men det blev något krångel med pappren.

Så nu har jag "förflyttat" mig till England, kontaktat Sport Horses Great Brittain ihopp om att de skulle finnas några dokumenterade bevis på att en betäckning ska ha skett 1991 mellan Cavalier Servente xx och Lehnsherrin. De hänvisade till Wheatherbys, har mejlat, men inte fått svar.

Jag har även mejlat fröken Marina TRE gånger, men nej fan, hon tänker inte svara...
Hemsida: http://www.koehncke.com/home.html

I praktiken betyder detta nu om jag lyckas forska fram Zackies lilla födelsebevis och betäckningsdokument, kan hon omregistreras till en renrasig hannoveranare och hennes avkommor kan delta i unghästchampionat så som Tapiola Breeders eller 5 vuotias derby.

*hoppar och klappar händerna*

Alltså jag blir helt kokko i huvudet av det här... MEN DET SKA BLI ORDNING PÅ DET!

Fortsättning följer...

3 kommentarer:

Anonym sa...

DEt låter som mycket troligt, intressant spionarbete :D Heja :)

Anonym sa...

Ja det låter faktiskt som något Annika Bengtzon skulle syssla med, sjukt avancerat måste jag säga! Har du konkreta planer på att betäcka Zackie eller är det bara ett alternativ i en avlägsen framtid?

Rita sa...

Hon ska nog betäckas. Nästa år. =) Men vilken hingst hon ska betäckas med är oklart, har dock tre favoriter... Men de är nog dyra! Såklart!