söndag 3 mars 2013

Lördagen spenderades minsann i hästens tecken. Under dagens lopp befann jag mig i tre ridhus!
På morgonen kl 10 drog vi iväg till Nurk med hästarna Belle & Lebrius, men innan det ska alla de övriga 25 hästarna matas, släppas ut och mockas. Detta klarade vi turbosystrar på lite över en timme!
Emma hoppade Lebrius eftersom jag är i femte månaden och vill inte riskera något med graviditeten och Lebrius är fortfarande en gröngöling och kan sprätta till nu som då. Jag får helt enkelt vänta tills allt detta är över.
Lebrius hoppade kanon, som vanligt, min dressyrkuse :) Han har en bra grundgalopp, ett bra hoppöga och ett starkt språng. Men fortfarande väldigt grön och vinglig, har massor att lära sig.
Nöjd nöjdare nöjdast!



Väl hemma igen. En snabb kaffe och två kanelbullor senare var det dags att klippa förken Vit. Det blev en helklippning som hette duga, ben och ansikte. Det tog mig lite över en timme. Och nu började det verkligen blåsa upp! Snön yrde och termometern visade på -8 grader men med denna vind.. brr, mer som -20 grader.  Kl närmade sig 15 och om en halvtimme ska jag stå i Esse manegen och hålla hoppträning, jag hann ta in hela tre st hästar från denna isiga hemska vind..
Sedan åkte jag till nästa manege och lotsade tuffa brudar igenom en hoppbana. Duktiga var dom, att hoppa är inte lätt! Eller att rida för den delen. ;) Kaffet smakade super efter träningen och jag fick även inhandlat ett par snowboardskor åt min dotter, bra med findit.fi

Hemma igen, klockan är nu ca kl 18. Syster ska på nästa träning till Nurk med den vita och hon åker iväg och jag börjar ge kvällshöet åt de fyrbenta. Jag sopar och städar undan, kan absolut inte se ett osopat stallsgolv, det gör mig vansinnig! Både jag och min syrra springer jämt med skyffla och sopborste i stallet. Att städa efter sig är viktigt i vårt stall! Har du kratsat hovarna eller hästen bajsat på stallsgolvet ska detta undanstädas innan man åker iväg. :)
Jag lämnade hästarna tuggades i otakt och styrde kosan till Nurk, igen. Satt där och frös och det pyrde sån snö på utsidan att det till och med snöade inne i manegen. Så där satt vi, på läktaren, tittades på dressyrträning, med snö som virvlade runt våra mössor.

Inga kommentarer: