fredag 23 mars 2012

HÄST NR 5 ZARAH

Zarah
sto
Oldenburgare f. 1996
e: Zeus
u: Papaya
Importerad från Tyskland 2002

Det är inte många som känner till denna häst.
Jag jobbade som bekant i Tyskland 2001-2002. I stallet hjälpte jag en dam med sina två hästar, en hette Galloway och en hette Zarah. Galloway var en äldre erfaren tävlingshäst och jag red henne två gånger i veckan. Ägarinnan kom till stallet lite då hon tyckte. I stallet stod en söt unghäst, ljusbrun med svart man och svans. Hennes ansikte pryddes av en fin vit strimbläs. Ägarinnan kom ungefär så där i snitt varannan vecka till stallet och red både Galloway och Zarah. Galloway uppförde sig kanon, men Zarah däremot... Hon var helt vild och galen av den oregelbundna ridningen och titt som tätt låg ägarinnan och spottade manegegrus.
Hon fick nog. Hon skulle sälja Zarah. Jag vände henne inte ens blicken eftersom jag inte rikgit gillade Zarah så där rent allmänt. Hon var trossig och energisk. Vilket jag kan förstå, då hon blev så oregelbundet tränad. Hon hade helt enkelt fullt med överkottsenergi!!
Nå sen blev det så att ägarinnan skulle ge bort henne, "då ingen endå kan komma och provrida min galna unghäst" sa hon då. Zarah var 6 år. Min arbetskollega knuffade mig i armen och sa tyst "men ta henne DU, du ska ju endå till Finland med en häst, du kan ju lika gärna ta Zarah med dig!!" Tjaa... varför inte?! Sagt och gjort, vi skrev papper och huflux kom jag hem med två hästar!

Men.. hon skadade sig. Hon blev blockhalt i hb och ingen veterinär kunde riktigt se vad det var. En veterinär sa att benet ruttnar innifrån (aldrig hört något liknande!) och det finns mediciner, som för övrigt kostade skjortan, man kunde ge henne. Det här hände på hösten och jag hoppades att det skulle gå att behålla henne till våren och betäcka henne då, för hon var en snygg häst. Men det är ju såklart inte hållbart då hästen går omkring på tre ben. Vi beslöt oss för att hon fick somna in. Jag ägde henne inte ens ett år.

Jag försökte mitt bästa men det blev så här. Tyvärr har jag ingen bild på henne, ni skulle ha gillat Zarah, hon var mycket snygg!

Men jag kan bjuda på ett litet videoklipp av hennes far ZEUS:

Inga kommentarer: