måndag 5 mars 2012

The Carribean Cruise 2012

I skrivande stund kruisar m/s Kristina Katarina på havet på väg till Port of Spain / Tobago. Vi är hela dagen på havet.

Denna resa har varot fantastisk! Jag kan inte ens föreställa mig att bo på hotell och vakna upp till samma gata om och om igen. Varje dag kom vi till en ny destination. Varje dag en ny ö att utforska. Tyvärr kan jag inte sätta upp bilder då jag skriver på lånad dator, men bilder kommer.

Vi började i Barbados. Stranden där var otroligt vacker, klarblått vatten och kritvita stränder. Däremot tyckte jag att själva staden, Bridgetown, var bökig och skrikig. Barbados är en brittisk vilket innebar att de körde på vänster sida och språket var engelska.

Nästa ö var Grenada. En mycket grön ö. den grönaste av dem alla. Vi hoppade in i en taxi och vi åkte runt och tittade på ön. Såå vacker, vi såg vattenfall och vi blev också utsatta för ett monsunregn :) Strax därefter dök solen upp och det blev kokhett. Vi fick smaka på olika kryddor och längs vägen växte både bananas och kakaoträd.

M/s Kristina Katarina styrde kosan mot Martinique. Här var det franska som gällde. I Martinique paddlade vi med glasbottnade kajaker. Ida och jag i en kajak och Kim och Ben i en annan. Ida var väldigt duktig på att paddla, vi paddlade ju nästan i två timmar! Såg vi fisk? Nja... men det var upplevelsen som var klart bäst!

Nästa ö var Antigua. Det är nästan så att man inte så här på rak arm minns vad man gjort på alla öar! Nu står det helt still. Jag återkommer om Antigua. :P

Sen blev det då ett helt dygn på havet då fartyget styr mot Santo Domingo / Dominikanska Republiken. Santo Domingo är också en mycket bökig och framförallt smutsig stad. Redan vid hamnen såg man skräp på skräp på skräp. Vi åkte till stranden på förmiddagen och man blev ju nästan antastade av försäljare. Ni vet, "massaaage massaaage I give juu grejt maasaaaage ten dollars ten dollars" och innan man visste ordet av satt de och knådade mina fötter fast man upprepade gånger sagt "no thanks no thanks" När hon sedan försvunnit kom nästa. De var som flugor runt skit. Horribelt!! Men Ida fick riktigt snygga flätor! 35 dollar betalade jag för det. Men stranden var fin och vattnet var varmt och klart!! :D
Vi åt ute på kvällen och jag fick så god mat!! Vi har ätit så gott varje dag!!
Vi försöker att tillbringa så lite tid som möjligt på Kristina Katarina, då vi endå är ganska mycket på båten.

När vi var klara med Santo Domingo är det dags för ytterligare ett dygn på havet. Vi har siktet inställt på Aruba.

Aruba är klart den bästa ön hittills! Väldigt färgglada byggnader och massor med shopping. För rikt folk då för här lyser H&M med sin frånvaro och Louis Vuitton, Gucci, Calvin Klein och alla de andra flashiga märken prydde gatorna.
I Aruba åkte vi, till min stoora förtjusning, katamaran!! Jag älskar katamaraner, de är mina favoritbåtar of all times!! Vi åkte för att snorkla, härligt. Tyvärr blåste det väldigt mycket så det blev svårt att simma och snorkla. Ida var envis och skulle i vattnet. Hon är så jäkla tuff den tjejen!!! I vattnet bara fast det slänger hit och dot och simfötter har hon på och snorkeln i högsta hugg!! Hon är för bra! Inget skrik och gnäll utan hopp i plurret och allt blir bra! :)
På kvällen åt jag min godaste Chicken Ceasar Wrap ever! Mums!!

Sen åkte vi vidare till Curacao. Där åkte vi till en mycket vacker strand, igen. Ida har börjat snorkla! På riktigt! I Aruba köpte vi ett snorkel set som passar ungdom och hon snorklade i flera timmar!! Så duktig! Det var kokhett på stranden. +29 grader och halvmulet. Klibbigt och svettigt :)

Och nu är vi som sagt på väg till Tobago. Blev väldigt långt inlägg det här, svårt att sammanfatta alla öar så där snabbt, finns så mycket mer att berätta om varje ö!!
Fast resan är ite över ännu, vi har tre öar kvar!!

Detta är den bästa resan jag någonsin gjort!!!

Båda barnen har uppfört sig bra, även om Melkers ego har vuxit en aning. :)

Nu ska jag ta en Kristina Katarina kaffe och stega ut på däck för att se hur havet ser ut.
Kl är nu 09.45 och hur jag ska få dagen att gå är ett mysterium :)

Adios!!

Inga kommentarer: