tisdag 3 februari 2009

Stall Åminne 2009 -->

Så!

Stall Åminne kommer än en gång att utvecklas ännu mer. Vi kommer att planera och bygga en stor fälttävlansbana som kringlar sig runt Stall Åminnes ägor. Fälttävlansbanan kommer inte att bli liten, utan den kommer att innefatta en bankett, vattengrav, trappor, coffin, sunken road, smala hinder, häckhinder, oxrar... ja allt du kan tänka dig hitta på en välutrustad fälttävlansbana. Travbanan kommer även den att få stå värd för ett par häckhinder.
Vi kommer även att bygga en banhoppningsbana som blir minst ca 40x60m. Nymålade bommar, hinderstöd, infångare och grindar kommer att sprida fina färger över vårt område.

Den här tiden på året är perfekt till att måla 40 st bommar... :) Vi har underbara hyresgäster i stallet som mer än gärna vill hjälpa oss och det är vi så glada över. Härliga underbara människor!! :)

Jag ska försöka uppdatera vad som händer hos oss. För tillfället har vi mätt banhoppningsbanan, alla mått och tabeller och avstånd är klara för terrängbanan. Nu väntar vi bara som f-n på att snön ska försvinna så vi får börja jobba som pissmyror. :) Hindren är beställda. Målfärgen saknas, den hämtas troligen nästa vecka.

Idag var jag på Paavos hoppträning. Gick si så där, det hände ett underligt fenomen som jag aldrig varit med om tidigare. När vi skulle hoppa bana så började mina ögon vattnas något fruktansvärt att jag fick dubbelsyn! Herregud vad många bommar jag såg! Jag blinka och blinka och blinka, men fick inte bättre syn för det. Fick riktigt säga åt Paavo att "jag ser inget!" Kändes dumt, som att skylla ifrån sig... :P Men vi hoppade på jumala då. Vissa gånger lyckades, men ett par fula språng blev det. Underbara häst som är så ärlig ända ut i hovspetsarna!!
Malins nya häst Cedrix gick verkligen kanon! Vilken toppen kille! Kanske man borde satsa på valack nästa gång? Vi har bara haft ston... Zackie, Miduna, Belle, Ronja, Malin, Alma, Taiga, Zarah.. den enda valacken vi har haft (alltså som tränings och tävingshäst) är Raffu. Och han kan man skriva en bok om, det håller ni väl med om, ni som känner honom??? :) Gillar ston. Lite mer "spräkä".

Näh, nu ska jag snart se dr house.
Ha en skön kväll allihopa och om ni får tråkigt i vår, vet ni var man kan jobba :)

6 kommentarer:

DavidEklund sa...

Heijsan!

Det är vekligen roligt med nya bommar. Vi målade och designade cirka trettio boomar här på Kvarnbacken i sommras och det var riktigt kul faktiskt ;) Oj vad fusk med terrängbana och allt ;/ Jag vill också hoppa terräng hinder. Hoppas på att du börjar se hindren i framtiden på hoppträningarna x) Och så där annars tar Rodney och jag enorma steg frammåt nu som bäst ;) Vi har börjat arbeta med formen m.m. Galoppen har blivit något bättre men behöver ännu stärkas rejält förrän sommarn ;) Synd att det inte går att rida här vid Kvarnbacken nu. Vi skulle behöva en manege så man kan tna hela vintrarna, men vi får hoppas på nästa vinter ;)

Anonym sa...

Låter roligt, jag kommer och inspekterar i sommar! Vad lustigt det där med att ni haft bara ston (med ett undantag), det hade jag aldrig tänkt på.

Anonym sa...

Hej!
Oj vad ni har på gång! Super! :D Har sökt halvdagvård åt kidsen för att hinna med bygget, får se om jag får någon plats, ett barn får man in men hon sa att två kan vara knepigare. Skulle jag bara ha tid o slippa loss så skulle jag gärna komma fixa med er :) Minns Åminne-pokalen och bommålningstalko i nuvarande butiken :D Förhoppningsvis har vi färdigbyggt och flyttat mot sensommaren, så kanske vi syns mera, i synnerhet om allt går bra o Kias föl får komma dit på lösdrift sen i nov-dec kanske :D

Rita sa...

David: Ja visst är det kul att designa och måla nya bommar! Vi har bestämt att våra 5 inhyrda ska få måla och designa ett hinder på var! Jag har sett era nya hinder, jag var ju banmästare på Esse Cupen. De var såååå fina! =) Ni får komma hit sen på fälttävlansträning! Terränghindren är på alla nivåer. Från miniklass - svår klass! Välkomna då!

Lena: Din lilla nya pålle är så välkommen sen till hösten! :) Jo Stall Åminne Pokalen, de va tider de. Hittade faktiskt banskisserna till första årets banor. HAHAHA säger jag bara, nu efter en intensiv banmästarkurs. Den banan skulle ha blivit underkänd. :P Men man får väl skylla på att det är flera år sen!

Kaa: Japp vi är ganska sto-iga av oss. (se där, jag kan till och med skämta)

Anonym sa...

Oj, det där låter ju super. Kan riktigt se det framför mig! Lycka till och hör av er ifall ni behöver hjälp!

DavidEklund sa...

Ooh ja det kan jag lova att vi kommer ;)