måndag 23 februari 2009

Märks att det är måndag!

Oj vilken intressant och svettig dag jag haft!

Dagen började lugnt och fint med att mata hästarna, alltid lika härligt att mötas av stall lukt och gnäggande hästar redan från morgonen!

Sen skulle jag jobba med vår nya häst som är på tillridning. Hon är verkligen söt och liten. Och nervös. Hon strassa på överallt och gick fram och tillbaka, hade verkligen alla tår och fingrar kvar när vi klara. Och svettig var jag dessutom. Hon jobbade fintfint sen ute på banan! Mysiga pålle! :)

Sen red jag min egen häst en sväng och hunden var med, gick så bra. Jag har verkligen en lydig hund (ibland då...)


På eftermiddagen bestämde sig Alma, Trullan, SumSum, Peggy och Paloma att de skulle riva ner stängslet och kolla in utsidan. Sagt och gjort, med ett jävla brak fick Trullan (såg inte detta men jag vet att denna lilla gris ponny är expert på att trolla sig ut ur hagarna...) upp stängslet och ut sprang 5 grisar. Johanna och jag jagade dem över hela stalls området, två varv hann de springa mot stan och sen sprang de mot soklot. Suck säger jag bara. Man känner ju sig som ett himla fån när man springer med grimskaft i högsta hugg. Nå, vi fick fast dem i grannens trädgård. Där strosade de runt bland gungor, leksaksbilar och sandlådor. Och naturligtvis ska de ju skita massor just DÄR, bland grannens tulpaner. Suck igen. Fick fast Alma, Johanna gick med henne tillbaka till stallet och jag hoppades ju på att glinen skulle följa efter, men nej. Jag fick gå efter dom i djupsnö upp till knäna, och det är jobbigt! Jag var så svettig redan då. Nå, jag fick fast Trullan. Hon var den enda med grimma på (såååå typiskt!) och jag hoppades ju då att de andra skulle följa efter. Näpp. De sprang förbi hem till stallsområdet. Kvar var jag, Trullan och en stor åker med djupsnö. Trullan flippa och ville såklart springa efter. Men jag var så jäkla envis och tänkte för allt i världen inte släppa henne. Och jag lyckades. Efter ett par tusen voltvarv och en miljon hopp var vi i stallet. Jag var så utmattad att jag fick sätta mig ner, tur att jag var ensam, för annars skulle folk ha trott att jag håller på och dör. För det kändes verkligen så, usch vilken kondis... Johanna kom senare med resten av patrasket. 3 stycken genomsvettiga unghästar. Och törstiga. Nåväl, nu är de inlåsta i sina boxar och bestämmer de sig för att kuta omkring som skitträngda kaniner imorgon, åker jag hem.
Här är bilden på underverket, Trullan.


Sen höll jag 2h träning i Esse. ALLTID lika trevliga människor! Så himla kul att hålla träningar där!

Natt natt!

8 kommentarer:

Jenny H. sa...

Haha! Jaa, va de är lustiga de små liven. Det är bra att de håller dig i form. ;)

Ja visst är det roligt att hålla träningar? När det är ett trevligt gäng alltså. :)

Rita sa...

Ja verkligen, inte undra på att man ser ut som en uttorkad räka.
Annos, tack för vykortet darling! :) Jag blev så avis. Men nångång är det väl min tur. Vi har en liten plan på att kryssa bland de norska fjordarna. DET skulle vara en upplevelse!

Anonym sa...

Haha! :D Sätt dit el, 220 volt ]:o)

Anonym sa...

De var tur att jag hann hem före den där insidenten, annars kunde jag ha fått lite motion.
Det är verkligen inte roligt när hästarna rymmer, våran lillebror är ju ofta ur hagen. Springer en sväng i skogen, men kommer sen till stallet och låter sig tas fast. Pinocchio vågar ej genom tråden! Tur att man inte bor i centrum av byn.

Anonym sa...

Oj du hade verkligen en svettig måndag! :)
Du får så gäärna koma på nytt nästa måndag ti Esse!
Hälsn: Gänget i värnum.

Anonym sa...

Jaa, du var ju nog uppvärmd när du kom till Gränlande...kul att du gillar Esselektionerna för man e ju lite rädd att du ska tröttna, för vi kan verka yra, men vi vill verkligen lära oss rida fantastiskt bra, men ibland kan folk tro att vi inte e seriösa men så är inte fallet utan tvärtom faktiskt. Idag åt jag 3st fastlasbullar!! mums va di e goda.

Ha det bra o tack för senast!
Camilla

maja sa...

Åh, funderar ni på kryssning i de norska haven? Tips: starta el avsluta i Tromsø ;) där passerar Hurtigruten 2 ggr/dag, o så kan ja bjuda er på gratis övernattning och ärtsoppa med fin utsikt.

Rita sa...

Camilla lilla vän, jag skulle ALDRIG tröttna på er!! Never! :) Var inte oroliga, jag kommer gärna och plågar er framöver!! *muhahhhaa*
Kommer så gärna till Värnum igen, där finns ju så söta små minishettisar och curly hästar och alla de sorter!! :) Vi ses!
Jaa du Mia, men du är ju en fenomenal "dörr öppnare", jag sparade väl åtminstone ett par minuter. :)

JAJAJAJA Maja!! DET skulle ju vaaa perfektos! Ska framföra erbjudandet till familjens överhuvud.