onsdag 25 februari 2009

Färdiga!

Yes! Nu har vi ett par bommar färdiga, nästan alla 4 meters (nån bom måste ännu fin målas men för övrigt pronto)
Dessa är nu målade:



Nu ska vi då börja måla bommar på 3,5m. Hinderskenorna och fötterna är klara för leverans och samma gäller hinderstödsstolparna.

Igår plogade jag ridplan. Och länge tog det med hjullastaren. "Hjylkkis" (som den så fint kallas) är bra till massor, men att ploga en ridplan är ganska krävande och det blir inge bra resultat, den är för stor och klumpig helt enkelt. Eller kanske den har dålig chaufför... Nå den är plogad nu i alla fall, men putsade ränderna med en handskotta.

Undrar hur många kilometer man rider på en ridplan? Om en ridplan är normalt ca 20x60. Betyder det att ett varv runt är 160 meter, eller hur? Så om man bara rider runt runt runt i timme, hur många kilometer blir det då? Låt oss säga i trav. Hur lång tid tar det att rida runt ett varv, 2 min? Så om vi rider 60 min, alltså 30 varv: blir det strax under 5 km. Kan det stämma? Sånt onödigt att tänka på. Men tänk er att rida 4-5 km runt runt runt (inklusive volter och bågar och dyikt) Inte undra på att så många ridhästar lider av svaga senor, kotledsinflammationer och andra typiska ridhäst krämppor.

Jag rider oftast en ca 6-10 km länk i terräng. Jag tror nog på att variera ridningen rejält, för din hästs bens skull. Rakt och hårt underlag är bra ibland, stärkande. Jag brukar på flit styra ut min häst på lite skarpare underlag på vägen, för att stärka hennes leder och senor. Och hon har inte haft ett jäkla fel i sina ben under mina 7 år med henne! (sparkar och sår är ju en annan sak) Jo förresten, hon blev halt (överansträng sena) i höger fram i Tyskland när jag va ung och dum och red henne varje dag i en timme fast hon tidigare blivit riden endast två gånger i veckan. Till sist sa frambenet stopp och hon beordrades att skritt vila i en månad. Och detta höger framben har klarat sig under alla sju år, men har vakat över det som en hök.

Nu flummar jag igen.

Gonatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj va långt ni ha hunni ren! ja måst nog komma å måla i helgen iaf! :) å ridplan blev jättefin,tror chauffören har lite för höga krav på sig själv! :)
/Mika

Rita sa...

Hm, kanske du har rätt. Det är ett "skov"... :) Jo du ska absolut börja måla!! Vi ses!