torsdag 22 november 2007

Tävlingstempo


Vilket väder! Det regnar ju!! Men man kan åtminstone rida på vägarna nu när det är så mjukt. Idag red jag på finnhingsten Otto, han är helt underbar! Han har så mjuka och flygande steg att det känns som om man sitter på en gunghäst! Vi passade på att galoppera idag också och det var härligt!

I helgen ska jag hålla hopkurs vid Tavast Stall, det ska bli riktigt roligt! På lördag har jag planerat att hålla mest markarbete och lite gymnastik hoppning. Det passar bra att gymnastik hoppa sin häst nu den här tiden på året, när det knappt är några tävlingar kvar plus att hästen får jobba med sina muskler och bygga upp konditionen. På söndag bygger jag upp en hinderbana för att träna ekipagen hur man rider inne på själva "tävlingsbanan". Det som jag lagt märke till med de flesta nybörjare när de ska ut på tävlingsbanorna är att de fegar med galoppen. Galoppen är det ALLRA VIKTIGASTE när man rider en tävlingsbana!! Har du galoppen i skick så behöver du inte oroa dig. Nästan 80 % av tävlingsryttarna fegar med galoppen! Så ni som ska tävla, låt din häst galoppera! Nåväl, inte ska man ju gasa runt som en idiot, men med bra galopptempo så löser sig det mesta. Ta reda på hur långa galoppsprång din häst har, normalt räknar man med 3,5m för en normal stor galopperad häst. Jag vet att min egen häst (fast hon är liten) har väldigt vägvinnande galopp och vi får ALLTID trångt i kombinationer. På de relaterade avstånde får jag alltid korta henne så ryms vi finemang!

Vad långt inlägg. *pust*

Inga kommentarer: