tisdag 11 november 2014

True Pangpang *2010

Den 11 juli år 2010 åkte jag till stallet efter ett samtal från min syster.
Milky Way, Zacki, hade fölat sitt första föl i hagen.


 
I hagen låg en liten fuxig sak, med stora lurviga ögon.


Som ni förstår är denna lilla lurviga sak i skrivande stund 4 år gammal.
För exakt två veckor sedan påbörjade jag inridningen av Pangpang, eller Gnapgnap som hon ibland kallas (namnet bakvänt, för er som inte är så kvicktänkta).
 
Vecka 1 (mån-fre) börjades med longering i grimma. Med longeringsgjorden fastspänd. Pangpang är en väldigt vis och okomplicerad 4-åring så hon brydde sig inte nämnvärt i longeringsgjorden, heller inte av att vistas ensam i manegen, heller inte på blåsten som vinade runt manegeknuten. De stora plåtdörrarna kan man stänga utan att hon vickar på ögonfransen. Duktiga baby.
Vecka ett fortlöper från att ha grimma till full utrustning, longeringsgjord, träns, benskydd. Hon springer runt mig som hon ska och gör ett fenomenalt första intryck. Lyssnar och lärde sig kommandona snabbt.
 
Vecka två fortsatte i longerandes tecken, min plan var att ha sadel på efter motionen i manegen och börja vänja in henne vid min vikt. Här krävs förstås en extra person som kan hålla i henne medan jag klänger och lutar på sidan. De tre första dagarna hängde jag på sidan och låg på henne med magen på sadeln, detta för att snabbt kunna hoppa av ifall hon får för sig att jag är jätte läskig och vill strutta iväg, som unghästar kan göra. Men duktig som hon var, gjorde hon ingenting. Vi gick av och an i stallgången, jag hängades på rygg. Obekvämt kan jag säga.
 
Vecka tre (som nu är denna vecka) är planen att rida henne. Och det har jag gjort. Dag ett satt jag på henne i manegen och det slutade med att vi travade runt runt helt för oss själva. Men som ni förstår, här krävs också en extra människa som kan hjälpa till från marken. Min syster som ridit in många unghästar fanns på plats för att guida oss och hjälpa till. Det gick otroligt bra!
Dag två gick lika finfint, vi travade och tom galopperade själva. Min uppgift är bara att sitta där och "göra ingenting" Hästen ska bara bli van med min vikt och att bära mig runt i alla gångarter. Jag hjälpte till dock lite med skänklarna, hon förstod så snabbt. Helt otroligt.
Idag har jag longerat henne med inspänningstyglar. Efteråt byggde jag upp en provisorisk löshoppningslinje. Först skrittade jag över bommarna och sen lät jag henne komma linjen ensam. Det gick också jätte bra, vingligt och fundersamt, men bra. Höjde sista hindret till hela 60 cm, med grind :) Viktigt är här att inte börja smacka och springa och "jaga" unghästen över hindren, låt den titta och se själv var den ska hoppa. Unghästar är smarta, bara man ger dem tid att använda hjärnan själv. Ofta vill man hjälpa till för mycket.
Denna vecka kommer att innehålla både ridning i alla gångarter och kanske till och med ett litet skutt med ryttare på.
 
Vad långt inlägg. Ska försöka mig på en video så småningom så ni får se hur Pangpang ser ut idag. Hon är inte lika ljus som hon är på bilderna, utan mycket mörkare till färgen. Inte är hon stor heller, liten och enkel. Passar en fyrabarnsmamma bra.
 
Uppdatering följer!
 



Inga kommentarer: