torsdag 13 november 2014

Lastträning

Under dessa två veckor har jag också försökt klämma in lastträning på unghästen.
Jag körde fram vår lilla lastbil som rymmer tre hästar, fällde ner bryggan och lastade in vår vita Rasi (som för övrigt är en trevlig och trygg reskamrat) Tycker att det är viktigt med en trygg och säker kompis när man ska lastträna unghästar de första gångerna.
Rasi stod och väntade i lastbilen medans jag hämtade Pangpang.
Med mig hade jag ett långt grimskaft och en hink med havre. Hon tittade fundersamt på bryggan och steg upp ett steg, sen klev hon av bryggan. Bryggan är otroligt stabil och lastbilen är ljus och vit på insidan. Sedan steg hon på bryggan, rörde sig framåt steg för steg tills vi var inne i lastbilen. Gav henne belöning. Sedan ska vi ju också träna på att komma ut. Svängde henne och gick sedan ut igen, höll ett bra grepp om grimman för att visa henne att hon ska GÅ ut, inte hoppa, som det kan hända när hästar ska ut ur lastbilar. Gick bra.
Vi gick in och ut ur lastbilen fem till sex gånger. Jätte duktig var hon.

Två dagar senare lasttränade jag på nytt och här var tanken att vi skulle köra en bit också. Rasi lastades först som vanligt och sedan hämtade jag Pangpang. Hon steg rakt in i lastbilen utan att fundera, även fast lastbilens motor var igång. Jag band fast henne i båda sidor och även under hakan, ifall hon får för sig att hoppa över bommen.
Vi körde ett varv runt vår manege och det gick riktigt bra. Hon trampade om ett par gånger dom första fem metrarna men sedan stod hon stilla.
Lastade ut henne igen och lastade in på nytt. Hon gick rakt in. Bra!

Nu kan vi börja åka omkring!

Inga kommentarer: