måndag 16 maj 2011

Så där ja, där var årets första fälttävlan avklarad!

Suspori gick riktigt fint hela tävlingen igenom, han var aningen spänd i dressyren, kändes nästan som ett ångande lok, men han hölls innanför ramarna, min lilla fjant :) Jag måste träna mer på hans galopp, då han i höger varv jämt ska galoppera på två spår, hans lilla rumpa ska hela tiden in dit till mitten. Speciellt då han blir lite spänd så kommer vi som värsta bananen, mitt framför ögonen på dressyrdomaren. Och ju mer man försöker korrigera, destu mer tvärar han. Sluta i galopp ingår ej i ett tutustumis program :) Men vi fick 60% och det tyckte jag var helt ok med tanke på vår "sneda" dressyrprestation.
Hoppningen gick kanon! Förutom att Susporis ryttarinna sjabbla till det på sista hindret så han river... att man aldrig lär sig att rida hela vägen till slut. Klonk sa det och fyra felpoäng. Bah!
Dagen därpå är det terrängdelen. Jag vet exakt hur mycket tid jag behöver innan jag ska starta. Jag har det klockrent i skallen. 15 min till att klä om mig, säkerhetsväst, hjälm, stövlar, medical card och handskar. 15 minuter till att ställa hästen i ordning. I fälttävlan är det viktigt att skydda hästens ben ordentligt då det handlar om fasta hinder. Att investera i ett par riktigt bra fälttävlanskydd är ett måste!! Jag använder nästan alltid benskydd av märket N.E.W eller Dalmar. De innehåller en skiva av carbon som skyddar mot hårda slag... för fälttävlanshästar hoppar hellre än bra. :) Hur som helst bara... över hindret...fast benen släpar i hindret!!! Sen räknar jag ungefär med 10 minuters skritt. Så jag värmer upp honom i banhoppningstempo, inget rusande och friskt galopperande, det är bara bortkastat och hasseri på hästens ork. Hoppar tre gånger och gör mej sedan klar för start. Min häst skrittas 5 minuter innan start och när det är 2 minuter kvar travar jag igång hästen och sedan startar vi! Jihoo iväg till hinder nr ett! Suspori hoppade terrängdelen felfritt men med lite övertid, men det är ju inte hans fel utan ryttarinnans. :)
Nöjd med tävlingen!!


Och hur tjock ser man inte ut på den här bilden då??? Haha, snärttigaste bilden ever! Men hästen e ju snygg.

1 kommentar:

maja sa...

Jo, jättetjock ;)