tisdag 15 december 2009

Hur går det med Sumsum då? Jo tack, hon flyttade till "stora stallet" för ca 3 veckor sen. Hon är ju två år nu, blir tre till nästa år. Min tanke är den att sitta in henne nu i dec/jan och ge henne totalt ledigt tills maj/juni. I juni lägger jag igång inridningen. Hon ska gå i alla tre gångarter, halt, ryggning, skänkelvikningar. När hon är ok inom mina "krav" får fröken gå på bete hela låga fina sommaren. Kanske jag drar med henne på nån löshoppning eller löshoppar henne hemma. Tyckte det var ganska fiffigt att löshoppa med grindar, plank och tex vattenmatta. Bra för unghästar att i ung ålder få träffa titthunder.
Hon är anmäld till Breeder´s Price som är öppen för 6 åriga FWB hästar. Det handlar om en tre dagars tävling på 120-130 cm. Det betyder att Sumsum ska hoppa 130 om 3 år. :) Jag har dessutom siktat in mig på 5 vuotias derby vilket jag anser vara ett "viktigt delmoment" till Breeders. Jag har ingen aning om jag lyckas få henne dit på så kort tid, men vi har ju fler unghästar på kommande så det är bara att köra! Är så roligt att rida in!! Man får forma precis som man vill ha dem!!
Sumsum har haft sadel och träns på sig. Hon är ennu inte riktigt hundra på allt så jag lägger en vecka till på sadel och träns. Jag har börjat lyfta hovarna, men hon är ganska skeptisk, den här fröken. Men min största fröjd, är att hon påminner så mycket om sin mamma, Alma. Alma som var min första stora tävlingshäst. Sumsum har samma maneér som Alma. Till exempel att hon svänger huvudet till höger när man ska rykta halsen. HUR kan det vara så? Det är ju Almas grej. Alma gillade inte gulligull och kramar utan ville vara ifred. Samma visa med Sumsum, inget gulligullas där heller.
Som ja har skrivit och sagt förut, man blir int klok på djure.

3 kommentarer:

Lena sa...

Jo men visst är de lika sina mammor, på gott och ont.. Gissa om Kias lillkillen (börjar vara kort tid kvar för namnbeslut nu, på lörd. kommer H:) skrapar med hoven då han ska få mat eller slippa ut? Han verkar förnuftig, blev vaccinerad igår utan att ens märka det :) Men sånt som han ju nog märker (som tex att bli tvättad, som han hamnat ut för redan 2ggr pga typ plötsligt massivt håravfall och lite skorv i pälsen) och verkad (gjorts 2ggr redan :) så måste han ju allra först ifrågasätta. Sen är det ok. Då han blivit van med att först slippa ur boxen på mornarna och jag kom dit och stod i boxdörren och inte ville göra honom till viljes, mest bara som princip, så blev han helt konstig och försökte springa/hoppa över mig, först på ena sidan om mamma och sedan på andra. Gissa om jag tappade nerverna och gissa om han såg skojig ut då han sen ställde sig i boxhörnet och tänkte så att det syntes.. :D
Det är ju ngt bra det här med ditt knä iaf, kul att läsa hur det går (för det är ju såå långt dit :)

L igen sa...

Förresten, vad ska man månne sådär dagligen kalla en häst som heter tex walzwerk? :O Ni måst koma ut o se på honom med din mamma så kanske tilltalsnamn fixar sig :D

Rita sa...

Haha de är för roliga! Föl och unghästar är otroligt spännande. Vi borde verkligen komma ut och titta på honom! Har ju endast sett honom på bild! =)