söndag 11 januari 2009

Rita listar

Listar de hästar som jag hjälpt till med eller ridit igenom under åren.
Ridbarhet från en skala 1-10.
1 är mycket dåligt och 10 är perfekt.

Feronia - pigg häst. Hon kräver mycket skänkel och halvhalter. Snäll och taggad inom hoppning och fälttävlan.
Ridbarhet: 6

Höbe - stor dam och mycket känslig. Lydig och alert. Trots sin storlek är hon mycket ridbar och bra grundskolad.
Ridbarhet: 8

Ayla - en finnhäst dam med mycket framåtanda. En häst som passar min ridning. Hon har hjärtat på rätta stället och kräver lugn och konsekvent ridning.
Ridbarhet: 7

Amy - liten fröken som är lätt och mysig att rida. Ung och sprallig. En fröjd att rida in.
Ridbarhet: 8

Frilli - mysig och godhjärtat finnhäst valack. Lugn, harmonisk och jätte snäll.
Ridbarhet: 8

Tuffe - pigg och försiktig. Snäll att rida men väldigt osäker på sig själv. Vågar inte ta för sig. Kommer att bli en underbar gentleman när hans självförtroende byggs upp.
Ridbarhet: 6

Wille - liten travarvalack som gör sitt bästa. Passar min ridning väldigt bra. Vi samarbetar ömsesidigt.
Ridbarhet: 8

Novelle - vacker svensk fröken med fin utstrålning och en fantastisk hoppförmåga. Hon är för mig en njutning att rida med sina mjuka fina gångarter.
Ridbarhet: 10

Wille - en liten mysig ponny. Min typ av ponny med bra hoppförmåga. Lätt i handen och pigg på att hoppa.
Ridbarhet: 9

Senegal - gentlemannen och lugnet själv. Rak och bra grundskolad. Känslig med försiktig framåtanda.
Ridbarhet: 8

Täppas - svenska mannen med bra släkt. Kräver mängd och massor med säte. Fina gångarter och ett mycket vackert yttre.
Ridbarhet: 8

Karisma - litet arabsto med snygg exteriör. Potentiellfull ponny med massor att ge.
Ridbarhet: 8

Smigge - ponny med mat som största intresse. Snäll och exemplarisk som första häst. Mjuk att rida.
Ridbarhet: 6

Wendy - speciell dam som passar min ridning. Kräver tålamod och lugn ridning.
Ridbarhet: 7

Maja - fälttävlansponny med bra utbildning. Lätt att rida och kräver mycket skänkel.
Ridbarhet: 8

Reiska - ponny med fina grundgångarter och bra hoppkapacitet. Kräver mycket säte och framåtdrivning.
Ridbarhet: 8

Elli - vacker och känslig budjonny. Bra skolad och lekande att rida.
Ridbarhet: 9

Hannie - dam med mängder av energi. Bra skolad och tuff att rida.
Ridbarhet: 7

Gaikken - hästen med bus i glimten. Bra skolad med ett vackert yttre. Expert på att få ryttaren att käka grus. Bra hoppförmåga, hoppar hinder med lätthet.
Ridbarhet: 7

Minou - travar / arab korsning. Väldigt bra skolad och mycket lätt på handen. Precis min typ av häst och väldigt trevlig och rolig att rida.
Ridbarhet: 8

Willgo - stor valack med härlig utstrålning. En häst med stor bagage inom dressyr och som är taggad inom ridningen. Lärde mig massor.
Ridbarhet: 9

Som ni ser att det en hel del hästar genom åren. Och flera har jag säkert ännu glömt bort. Vissa av dessa hästar har jag även tävlat på med blandade resultat, bl.a Willgo har vi knipit en silver medalj i dressyr och Ayla har vi 2 guld medaljer och 1 bronsmedalj. Gaikken kastade av mig på klubbmästerskapet i banhoppning. :) Novelle har jag tränat och tävlat med. Med Höbe har vi bl.a startat en regionfälttävlan med placering.
Det är en fröjd att rida andras hästar och hjälpa till! Precis ALLA hästar är vackra oavsett ålder,ras eller kön. ALLA är fina på sitt sätt och det är just det som jag försöker visa. Jag har absolut ingen skillnad på hästar, vare sig det är en gammal travare, vackert fullblod eller smällfet ponny.

Nedan några av de jag ridit. :)

Jag & Wendy

Jag & Ayla i Niinisalo

Jag & Filli

Jag & Amy


Alla är välkomna hos mig. :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gokväll!
Ojdå, kul att Tuffe fick en 6:a, nu blev man ju glad, Tack! intressant lista måste jag säga.
Elisabeth o jag har just varit i teräng med hästarna o precis när vi sadlat av ringde catti o meddelade att det blir lektion i morgon i Gränlandet, det är ju inte en dag för tidigt minsann, men men vänta dej inga stordåd nu bara...har inte sluppit o galoppera på evigheter grr, men nu börjar vi på jag är så taggad. Vi var o tittade på pike lektionerna i dag(catti o jag) och blev så inspirerade fan vad vissa rider bra som ex. din syster, och hon som har Novelle ja de sitsarna kan man ju drömma om...

Synes! Camilla

maja sa...

oj vad snäll du är, en åtta... *rodnar* Men SÅ mycket skänkel kräver ja nu int!!

Anonym sa...

Oj, fick Novelle en 10. Nämen tack. Va glad man blev. Hon har verkligen gått framåt med all träning, men mycket svett och tårar har det ju också varit.
Kram från en stolt ägarinna

Rita sa...

Haha, tur att ni inte halshugger mig! :)
Novelle förtjänar en 10:a. Hon är så lätt och fin! Jo jag minns nog när Novelle fick spunk och bocka och rygga nu som då. Och när jag red henne vid Tavast då jag prata i telefon och Sussu sku fara iväg med Wille och ni försökte säga åt mig att Novelle kan få spunk när hon lämnas ensam, men jag bara babbla åpå i telefon. Och visst fick fröken spunk! Hahahaha!! Rätt åt mig... :)

Jo Maja, man måste ju sparka på dig minsann... :)

Vi ses Camilla!!!

Ida sa...

åjj, va ja börja saknin Wenski nu, då ja så bilden.. :( *fäller en tår* Fasst ja många gånger var arg å förbannad på henne, så har hon nog en speciell plats i hjärtat.. Kan nästan int förstå att det snart har gått 1 år sen vi tog bort henne.. :(
Tack för att ni hjälpte oss så mycket med henne.. :)
Kram Ida