torsdag 13 oktober 2011

Flätning

I helgen var det tävling. Då passade jag på att dokumentera när jag flätar. Har säkert flätat 100 hästar, att hästen är knoppad på tävling är ett måste för mig! Är också snyggt med oflätade banhoppningshästar, men jag gillar flätat. Att hästen är flätat i dressyr är ett MÅSTE!


Min häst har lite och tunn man. Så hennes man tar 10 minuter att fläta.
1. Borsta igenom manen med en hårborste
2. Vät manen med varmt vatten (flätorna hålls bättre då)
3. Dela in manen i lika stora delar, var nogrann med delningen så den blir rak, använd kam. Fäst delarna med gummisnoddar (som på bilden)


2. Fläta. Om du flätar "holländsk stil" ska du fläta löst, för de ska bli mer bulliga i roten. Tycker dessutom att det är bekvämare för hästen då flätorna inte sitter så tajt. Men flätorna på bilden är inte "holländska". Och vad ni än gör! Klipp inte av tofsen efter gummisnodden!! Manen blir sick sack efteråt. Man kan gömma in tofsen sen när man snurrar ihop flätan.


3. Rulla ihop. Tips är att använda två gummisnoddar när du sätter "bollen". Då hålls det!

Done!

Jag brukar börja med att fläta pannluggen, då hästarna kan bli otåliga om det tar låg tid, och att fläta pannlugg på en otålig häst, är inte kul :)

Har man finnhäst eller halvblod med massiv pannlugg, tycker jag det är snyggast om den är och förblir oflätad.

När man fixat frillan på hästen är det dags för svansen:

Avsluta inte svansflätan för tidigt! Fläta en bra bit ner på svansroten, finast så. Tycker jag ;)

Sen kan man ju piffa mer om man vill. Lacka hovarna - schackmönster på rumpan (vilket är sååå snyggt) Och - klipp bort tofsarna ur öronen!!

Utrustningen ska skina och ekipaget ska vara rena och glansiga! Älskar tävling då man får putsa och tvätta hästen!

Inga kommentarer: