måndag 5 oktober 2009

Från Lätt C till Lätt A på 28 dagar

Är det omöjligt? Jag vet inte. Har aldrig testat.
Nu handlar det om att få Suspori från knaglig Lätt C till Lätt A på beloppet av knappt en månad.

Suspori är då en 8 årig finnhäst valack på 168 cm med ett hjärta av guld, blivit riden lite mer än ett år, gått på travet, hoppad med ca 8 gånger, bla löshoppning. Hoppar 80 cm hinder.
I dagsläget kan han:
- skritt, trav och gaopp
- någolunda bra galopplyften
- knaglig ryggning

Vi ska lära oss
- HALVHALTER
- galopp på rakt spår i balans
- mellanskritt, -trav och -galopp
- förvänd galopp
- galoppbyte via skritt
- galopplyfte från skritt/trav
- skänkelvikning i trav
- ställning
- rakrikta
- tempoväxlingar
- halt
.... listan kan göras lång....

Jag började igår. Då slog mig tanken att starta en Lätt A:2 2009. Det handlar om klubbmästerskapet i dressyr 2009 vid NURK. Jag får tyvärr inte delta i nån annan klass, så vad gör man? Man biter ihop, blir taggad till tusen och ger rena f-n på att få upp hästen till LA. Jag har aldrig påstått att vi ska rida en godkänd Lätt A... :)
Igår tränade vi skritt-trav-skritt-trav. Hela tiden. Skritt-halt-skritt-halt. Endast med sätet. Till sist gick det helt ok. Hans stora stora fördel, är att han är
1.Smart 2.Pigg 3.Känslig 4.Vill vara till lags och göra rätt för sig. 5.Ej framtung.
Med de ingredienserna i bagaget ser jag inte detta som en total omöjlighet.
Nå, idag tränade vi halvhalter (samma som igår) men började kämpa med galopplyften. Ett gjorde han så KANON! Duktiga kille! Man ska vara så nöjd med lite!
Imorgon är det hoppning och torsdag får han vila. Sen kämpar vi vidare. Nångång ska väl kandaret på också...
Hade lite tänkt följa upp hans "karriär mot LA" här på bloggen, men vi så se om ja kan hålla det... Tänkte även komplettera med bilder och videon. Kul att läsa själv också om ett månader kanske =)
Återkommer imorgon med Paavos träningsrapport!

Ha de göj och ha det gott!

5 kommentarer:

maja sa...

men vad med hoppvänd uppglaopp, nedåtskänkel, frigruppering och upp-och-nervänd-dubbelsits? Lycka till!

Lena sa...

Spännande! Även om det inte helt lyckas så kommer du oavsett att komma en mycket bra bit framåt inför nästa säsong, och ha nytta av den här målinriktade trängen! :)

Anonym sa...

DU ÄR INTE KLOK RITA!
Men jag tror att du lyckas en bit om int heilt? Men jag tror ju på suppen o dig. Vilket par, passar som handen i hansken. Lycka till! Läser med spänning Om våran "entinen ravuri"<3
Mia

Rita sa...

Kära Maja. Låt mig förklara.
Hoppvänd uppgalopp är när man gör en trippelvolt från halt, landar på rygg och hästen galopperar med benen "i luften". Nedåtskänkel använder man när man ska få hästen att krypa längs diagonalen i trav (alt. galopp) Frigruppering är svårt. Man svänger hästen tvärt till vänster/höger i fri takt när den dansar på bakbenen. Upp- och nervänd dubbelsits är en nöt att knäcka. Jag sitter alltså med händerna på stigbyglarna med huvudet bakåtsvängt och fötterna masserar hästens ganascher.

maja sa...

Hahaha! :D :D tack för ett gott skratt! När jag ser det för mig blir det som dendär Mullehästen i MinHäst.