onsdag 13 maj 2009

Tänk om...

Hur många gånger har man inte tänkt det? "Tänk om..."

Jag har haft en riktigt "tänk om" dag idag.
Det började med utsläpp av hästar, två hästar samtidigt, jag trasslar in mig i grimmskaften och tänkte "Tänk om den ena hästen sku sväng om, då skulle jag vara mitt emellan två hästbakar"
Sen följande par. Vi traskar till hagen och vid grinden böjer jag mig ner för att ta tag i plankan, då jag plöstligt ser två framben "tänk om hästen hoppar in i hagen nu, då blir jag till mos"
Vidare börjar jag starta hjullastaren. Fyller 4 st vattendunkar och hjullastaren står stirrande mittemot mig "tänk om den plötsligt skulle röra sig framåt, jag skulle krossa min ben"
"Tänk om 1000 liters vattenkanistern skulle välta just nu, när jag står här under och fyller på såvarna"
Eller när man fixar och trixar med till exempel sporrarna sittandes till häst "tänk om den mittiallt skulle hoppa till sidan"

Det finns ändlöst med "tänk om" situationer. Det är skrämmande!

Ibland känner man att det sitter löst. Men endå trotsar man sin magkänsla och spinner vidare. Varför? Det är ju så korkat. Det är ju precis så här det händer olyckor. Man blir för van. Man blir för slarvig. Det har ju gått tidigare? Nåmen dåså. Kör hårt. Livet hänger verkligen på en skör tråd. Ta vara på er dag, lev den som om den vore den sista. Vet du din mamma och pappas livshistoria? Fråga medans de lever, en dag kan det vara för sent.

Och kom ihåg: Nyfikna människor har ett roligare liv! Fråga. Människor älskar att prata om sig själva, eller hur?

Carpe diem everybody!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta det siktigt,lilla mamman, var modig men inte dumdristig. Kramen!

Jenny H. sa...

Du är så klok, gumman. :) Kram!