tisdag 26 maj 2009

Dressyr

Uff vad jag ridigt mycket dressyr den senaste tiden. Nästan så man får magont. Och inte en dressyrtävling på länge.. eller är det nån jag missat. Har siktat in mig på tävlingen i Vasa.

Hon är så knepig den där hästen min. Det GÅR inte att galoppera med henne i terräng. Jo det går, men det är fram och tillbaka, åt sidorna, hon börjar svettas. Alltså, handen på hjärtat, jag har ingen som helst jäkla aning om hur jag ska få bort det där. Tänk er att inte kunna ta en härlig galopp utan hästen blir het, stampar på stället och kan absolut inte skritta efteråt. Idag var hon likadan. Suck.. det är tröttsamt. Hon är ju endå 17 år!! Men lika galen som en , ja vet int vad. Jag har testat ALLT, olika bett, olika sadlar, olika inspänningstyglar, sitta ner, sitta upp, långa tyglar, korta tyglar, med sporrar utan sporrar, med martingal utan martingal...listan kan göras lång. Idag gav jag upp. I sju års tid har jag kämpat med henne i galoppen. Mitt enda lilla mål är att hon ska kunna galoppera LUGNT. Men icke. Jag blev irriterad, frustrerad, ledsen, ja alla känslor på en gång. Vad göra? Sluta galoppera? Viktboots? Jag ger upp. EN GÅNG under alla år har jag galopperat lugnt, det är 1 dag utav 2554 dagar. Det är på tok för sällan.

När jag skrittade hem tänkte jag "det är fullblodet det är fullblodet det är fullblodet...."

(ps. jag måste ju i såna här fall hoppa av henne och skritta henne hem gåendes. Annars trappar hon inte ner... och det gjorde jag idag)

Suck och stööööön.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om det stämmer men förut sa vi att man skulle släppa iväg hästen att galoppera fritt bara så blir den lugnare när den ser ser att man ger förtroendet att låta den bara löpa. Låta den springa av sig helt enkelt.

Rita sa...

Jo sist jag gjorde det, resulterade det i en tillfällig korsförlamning, så aldrig mer...

Anonym sa...

jaa, du Rita hon verkar vara lite knepig din pärla, Robin har varit lite lik henne, tänker jag när jag läser din blogg, men jag lovar 4-5 år till så är hon lugn, vi märkte att när Robin blev 20 år, lugnade han ner sig såpass att jag kunde hoppa en bana o hinna med även i tanken, det gick aldrig före, och som han trippade i terängen...men nu är han LUGN (både på hoppbanan o i terängen ) och fin 22-år gammal, såå du kommer att få uppleva det men det tar ännu ett par år, sidu det är såhär med kvalitets hästar Rita ;) hälsar Camilla

JP sa...

Celma kan få sig själv i total och vara genomsvettig i sin box på 3 minuter. UTAN ORSAK! Eller orsaken kan vara att Flicka eller Mimmi blir ryktade eller att transporten är parkerad utanför stallet..
Konstiga hästar man har, trodde själv att det går över nångång men NEJ.. :)