torsdag 11 februari 2010

Suspori har nu träningsledigt i cirka två veckor. Han har gått hårt framåt på bara några månader och man märker det i ridningen. Så nu har han haft 5 dagar utan träning, jag rider honom dock (inget slafs slafs) mestadels längs vägarna, jobbar honom fram och ner och lägger till någon skänkelvikning nu som då. Allt väldigt lätt för jag vet att han kan stressa upp sig fort. Senaste Paavo hoppträningen var den första hoppträningen där det inte gick bra. Berodde nog på att vi tränade titthinder för första gången, murar, plank etc. Suspori blev plötsligt fruktansvärt tittig och vi red an på hindren i ungefär samma stil som en motorcykel gör när den vobblar. Och precis innan avtrampet, beslöt han sig för att ta en extra stirrig titt på hindret för att sedan hoppa som en kanin över hindret. Det var verkligen inte roligt, han sprang förbi, vobblade, stirrade, blev nervös. Jag har tyvärr svårt att liksom "pressa" en relativt grön häst över titthinder. Och jag vet ju att Suppen fort blir nervös. Vi hoppade dessutom ganska svåra vägar och för höga hinder. Jag vet hur snabbt det kan gå fel när man skolar och jag hatar att backa. Men det händer förr eller senare med endera hästen. Så därför bestämde jag mig för att lägga honom på träningsledigt i två veckor. Passar ju utmärkt då Susas inte blev av denna vecka.

Jag har tagit Sumsum till storstallet och ska sätta igång henne nu. Hon har vuxit så kolossalt. Hon är nu cirka 160cm, och hon är 2,5 år. :) Bauta. Hennes BFF, Trullan, är nu 4 år och mäter 146 så vi hoppas hon stannar på ponnyhöjd.

Väntar en connemara ponny för inridning i mars, ska bli roligt, connemara är ju den bästa ponnyrasen enligt mig! Om jag nånsin skulle vilja ha en super hopp ponny skulle valet vara lätt. CONNEMARA.

1 kommentar:

Malin sa...

Hej!

Fick upp din blogg när jag sökte på Finnhästar. Är det möjligtvis så att du har en egen finnhäst?

Finns bilder?

Jag hållelr själv på för fullt att importera från finland;)

du kan svar i denna bloggen: maromer.blogg.se eller den jag lämnar i avsändaren.

Mvh Malin