tisdag 29 april 2008

Finsk bilkultur


Är det ingen i detta land som inte VET att man borde stanna när en människa ska passera ett övergångställe?
Jag har riktigt tänkt på det och bestämt mig för att ALLTID stanna när någon vill passera ett övergångställe, det är roligt att se hur förvirrade personerna blir, kollar på varann och sedan knallar över i rask takt. Ibland känner jag att chauffören i bilen bakom blir stressad eftersom jag stannar. Nu som då tackar personerna mig med ett leende eller ett nick.
Så från och med, kommer jag ALLTID att stanna vid ett övergångställe. Men jag behöver ju inte räkna med att någon annan kommer att göra detsamma för mig...

2 kommentarer:

maja sa...

Jag blir alltid snudd på överkörd då jag kommer till Finland efter en tid i Sverige eftersom man där ALLTID stannar och man blir farligt bortskämd med det. Men jag måste erkänna att när jag själv sitter bakom ratten följer jag finsk bilkultur i Finland o svensk i Sverige...borde bättra mig också i Suomiland.

Anonym sa...

Jomen vet ni vaaa, lagen ändrades för ett par år sen, så att fotgängarna har väjningsplikt!! Troligtvis för att sätta stopp för statstiken på antal överkörda fotgängare :p Så undrapå att de blir förvirrade! Kul sport förresten, tillika. Och artigt. varför skulle man inte stanna, fast man inte måste? Bra idé.. ]:oD