måndag 4 november 2013

Trebarnsmora på hoppträning


Igår var jag och min finnhäst på hoppträning. Vi fick minsann jobba. Min häst blev lite trött efter uppvärmningen, men jag tycker det är bra man får jobba igång hästen ordentligt. Vi började med skänkelvikningar i skritt både till vänster och till höger, samt öppna i trav på följande långsida. Jag älskar öppna. Öppna måste vara den bästa övningen till en häst, speciellt min, som gärna springer med bakbenen på innerspår. I alla gångarter. Han är en riktigt sned kuse, speciellt i vänster varv.
Sedan blev det dags för galoppen. Vi skulle öka galoppen rejält, för jag vet, att vi ryttare i Finland inte galopperar på ordentligt. Tyvärr är det så att min finnhäst blir fort stressad och nervös när man driver på honom i galoppen (kanske då jag "tramsgalopperar" mest hela tiden), vilket gör att man får vara noggrann med halvhalterna.
Vi galopperade tre bommar på volt, i olika växlar. Gick väl sådär, jag fick inte in rytmen och jag testade allt, kortare vägar, längre vägar, ett annat tempo, men hur jag än gjorde trampade han på bommarna, skuttade av för tidigt eller tog ett sånt där irriterande extra steg innan bommen så man känner hur ryggen knuffar en ur sadeln :) Och inte höll vi galoppen heller, vi bröt av till trav nu som då, katastrof! Men å andra sidan har ju inte haft tid att träna så värst mycket, jag tog det på min "mammadispans"

Hoppningen gick bra. Vår hopptränare är finurlig. Hästarna skulle vänta och lyssna men ha en stark galopp. DET är svårt, att få en lugn och drivande häst som inte blir stark på hinder, utan kan galoppera med en bra galopp utan att rusa. Vi fick till några fina avstånd och snygga hopp, jag och min finnhäst.


 

Inga kommentarer: